Административен съд - Стара Загора отчете дейността си за 2021 г.
На 11.03.2022 г. в зала „Библиотека” на Административен съд–Стара Загора се проведе Годишно отчетно събрание за дейността на съда през 2021 г. Гост на събранието беше съдия Георги Колев – Председател на второ отделение на Върховния административен съд. Председателят на съда – Бойка Табакова представи доклад за дейността на съда през 2021година.
В резюме доклада отразява следните данни:
Настоящият отчетен период е 15-ти за работата на Административен съд - Стара Загора след създаването му.
По утвърденото длъжностно щатно разписание на съда към 01.01.2021 г. са определени 8 броя длъжности за магистрати, от които 1 председател, 1 заместник председател и 6 съдии. Към същата дата са заети седем длъжности за магистрати, а на разкритата с решение на Пленума на Висшия съдебен съвет по протокол №19 от 25.07.2019 г., осма щатна бройка за длъжност „съдия“ в Административен съд – Стара Загора, със заповед на председателя на ВАС, считано от 16.09.2019 г. на осн. чл. 94, ал.1, във връзка с чл. 227 от ЗСВ е командирована съдия Кремена Грозева-Костова от Административен съд – Хасково. На освободената от съдия Манолов поради настъпила смърт на 17.10.2021 г. щатна бройка за длъжността „съдия“ със заповед на председателя на ВАС, считано от 27.10.2021 г. на осн. чл. 94, ал.1, във връзка с чл. 227 от ЗСВ е командирована съдия Яница Ченалова от Окръжен съд – Сливен.
Утвърдените длъжности за съдебни служители към 01.01.2021 г. са 29,5 броя.
През отчетния период, считано от 18.01.2021 г., след обявен през 2020 г. и проведен конкурс е заета по трудово правоотношение на основание чл. 67, ал. 1 от КТ длъжността „съдебен помощник“.
С Решение по протокол №24/13.10.2021 г., Комисия „Съдебна администрация“ към СК на ВСС даде съгласие за оставане на работа на съдебен служител, заемащ длъжността „съдебен секретар“, придобил, считано от 24.10.2021 г. право на пенсия за осигурителен стаж и възраст на основание чл. 68 от КСО до назначаване на нов, по реда на чл. 343 от ЗСВ, във връзка с чл. 138 от ПАС.
С Решение по протокол № 42, т. 13.1.3 от заседание, проведено на 23 ноември 2021 г., Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет разкри на основание чл. 30, ал. 5, т. 8 от ЗСВ 1 (една) щатна бройка за длъжността „съдебен деловодител-регистратура“ в Административен съд – Стара Загора.
Със Заповед №РД-134/09.12.2021 г. е обявен конкурс за заемане на предстояща за освобождаване 1 (една) щатна бройка за длъжността „съдебен секретар“ и за новоразкритата 1(една) щатна бройка за длъжността „съдебен деловодител-регистратура“. Към настоящия момент конкурсната процедура не е приключила.
Така към 31.12.2021 г., съгласно утвърденото щатно разписание на съда, длъжностите за съдебни служители са 30,5, които са заети от 29 съдебни служители, тъй като 0,5 щатната длъжност „шофьор“ е заета по втори трудов договор при същия работодател на основание чл. 110 от КТ.
При така посоченото кадрово обезпечение от магистрати и съдебни служители през 2021 г. в Административен съд Стара Загора са образувани за разглеждане общо 1291 дела,от които
- първоинстанционни адм. дела - 734 бр.
- касационни адм. дела – 557 бр.
През 2021 година се отчита леко повишаване на постъпилите касационни дела спрямо предходните години две години като за сравнение през 2020 г. 477 броя, през 2019 г. са образувани 538 броя, през 2018 г. - 513 касационни дела.
Установява се трайна тенденция на значително постъпление на първоинстанционни дела и през 2021година – 734, като през 2020 година са 775 броя, за 2019г. - 993 броя, 2018г. – 787 броя. Анализът на данните за броя на образуваните през 2020 г. дела (734 броя) показва, че има превес на образуваните първоинстанционни дела – 56,85 % спрямо образуваните касационни дела – 43,14 % през годината. За сравнение през 2020г. съотношението образувани първоинстанционни / касационни дела е било 61,905 / 38,10%, през 2019г. е било 64,86% на 35,14%, за 2018 - 60,54 % / 39,46 %.
Изложеното показва запазваща се тенденция на постъпване на значителен брой дела в Административен съд гр. Стара Загора.
За периода 2018г. – 2021г. тенденция на образуване на голям брой както първоинстанционни административни, така и касационни дела е постоянна.
Общо свършените дела в края на отчетния период са 1282 бр. /1322 за 2020г.; 1437 за 2019г.; 1263 за 2018г./, като от тях:
- първоинстанционни административни дела 715 бр.
- касационни дела 567 бр.
В края на периода са останали висящи за разглеждане общо 291 дела - административни дела – 226 ;касационни дела - 65.
Средната продължителност от образуването на делото до приключването му със съдебен акт по същество - с решение или определение е три месеца. Само 24,02% /308 бр./ от свършените дела не са приключили в този срок.
Видно е от посочените данни, че се запазва постъплението на значителен брой административни и касационни дела за разглеждане през 2021 год. Независимо от това е продължена трайната положителна тенденция за приключване на по-голям брой дела в рамките на една година.
Анализът на данните показва, че с акт за прекратяване на производството са приключили през годината 234 бр. дела /общ брой дела за разглеждане 1573 бр. / Но дори и в случаите, когато производството по делото е прекратено, се налага пълно и всестранно изясняване на относимите факти и обстоятелства с оглед постигане законосъобразен резултат, за което се извършва задълбочена и активна работа по делата.
Показателите за бързина са изключително добри, а резултатите показват, че съдиите полагат сериозни усилия по подготовката на делата и дисциплинират страните, а това води до своевременно събиране на относимите доказателства и доказателствени средства, съответно до постановяване на съдебни актове в кратки срокове.
Препятствия за приключване на делата в по-кратък срок произтичат от процесуалните действия на страните и административните органи, спецификата на самите дела, назначаването на съдебна експертиза, отменен акт от по горна инстанция и продължаване на съдопроизводствените действия, спиране на делото по взаимно съгласие на страните или поради наличие на производства в същия или в друг съд.
Независимо от значителния брой образувани през 2021г. административни дела, в съда е постигната и максимална срочност при постановяване на съдебните актове.
Изложеното показва, че в Административен съд Стара Загора изискването за изготвяне на съдебните актове от магистратите в законоустановения срок се спазва по всяко едно дело. През отчетния период се констатира висока натовареност на съдиите от Административен съд Стара Загора от създаването му през 2007г. Независимо от това бързината на съдопроизводството е запазена, като заслуга за това имат и съдебните помощници , чиято работа има сериозен принос в постигнатите от съда високи резултати в процеса на правораздаване.
Наред с основната си дейност – правораздаване, съдиите активно участват в общоорганизационната и административна дейност на съда. Със заповеди на административния ръководител всеки един от тях участва в състава на различни комисии, свързани с дейността на съда – Етична комисия на съдиите, Комисия за атестиране на съдебните служители, Комисия по чл. 66 от ПАС, в Група по ЗБУТ, Комисии и групи за противопожарна защита, Комисия за управление на риска по ЗФУКПС и в Комисия по ЗЗКИ. Активно се включват и в обществено значими събития, инициирани от Висшия съдебен съвет и ръководството на съда.
През отчетния период в Административен съд – Стара Загора е създадена отлична организация за работа във връзка с изпълнението на мерките за превенция и ограничаване на разпространението на COVID-19, приети с решения на съдийската колегия на Висшия съдебен съвет при спазване на всички санитарно-хигиенни и противоепидемични мерки.
През 2021г. ръководството на Административен съд – Стара Загора продължава да следва активната си политика на прозрачност на съдебната система, залегнала в приетата от ВСС Комуникационна стратегия на съдебната власт.
Въпреки затрудненията създадени от епидемичната обстановка, Административен съд – Стара Загора участва в Образователната програма „Съдебната власт – информиран избор и гражданско доверие. Отворени съдилища и прокуратури”, която е съвместна инициатива на Висшия съдебен съвет и Министерството на образованието, а други планирани инициативи на съда, какъвто е традиционният „Ден на отворени врати“, бяха отменени.
През отчетната година, съдиите и съдебните служители от Административен съд – Стара Загора се включиха в няколко благотворителни инициативи за набиране на средства за лечение на колеги и деца на колеги от други органи на съдебна власт, както и за закупуване на апаратура за медицински цели.
Въпреки усложнената епидемична обстановка, съдебните служители изпълняваха много отговорно и с висок професионализъм възложената им работа. Със своя труд, знания и умения, с положените от всеки един усилия допринесоха за реализиране на заложените в Стратегическия план на АС - Стара Загора цели и задачи и постигане на високи положителни резултати в работата на цялата съдебна администрация. Доказателство за това са резултатите от проведената годишна атестация, липсата на образувани дисциплинарни производства и наложени наказания и положителните отзиви на потребителите на предоставяните от съда услуги и дейности.
През отчетната 2021 г. финансовата и счетоводна политика на Административен съд – Стара Загора е основана на стриктното спазване на всички законови изисквания и указания на Министерство на финансите и Висшия съдебен съвет.
Пълният текст на Доклада за работата на Административен съд – Стара Загора е публикуван на сайта на съда, раздел „ Годишен отчетен доклад - 2021 г.".